en fråga

Igår fick jag en fråga som jag tänkte svara lite på nu;
När du blev sjuk första gången, satt din tumör i benet då? Och vad gjorde du för operation då?

Tumören satt i underbenet, precis vid knäfästet kan man säga och sedan ca. 10 cm neråt. Jag fick cytostatika behandling innan operationen som gjorde att tumören krympte ganska mycket. Egentligen visste inte kirurgen vilken operation man skulle göra förrens ganska precis innan själva operationen. Det var mellan att få stålknä eller att man bytte ut min skelettbit med tumören och ersätta den med skelett från en benbank i Tyskland. Eftersom att tumören krympte fick jag någon annans ben. Nu har det helt växt ihop med mitt ben och skelettet har tom fått mitt DNA nu. Vilket jag tycker är lite coolt. Fast från början ville jag verkligen inte ha någon annans ben och tyckte verkligen det var sjukt äckligt. Nu brukar jag bara skoja om att det var någon hårig gubbes ben eftersom att håret på benet precis där man bytte ut skelettet har blivit nästan svart, överallt annars är det vitt.. Lite skumt. Men efter operationen fick jag inte böja benet på sex till åtta veckor för att man fixade runt lite grejer i knät också. Jag fick inte heller använda benet på nio månader. Men snälla som läkarna var glömde de säga till när jag fick börja gå igen så jag fick inte gå på elva månader. De glömde helt enkelt kolla på röntgen.. Men som jag skrev så bryr jag mig inte speciellt mycket om att det är någon annans ben som jag trodde jag skulle göra. Enda problemet jag har nu är att det gör väldigt ont i perioder. Men jag är väldigt glad över att det inte alls gör lika ont som förut. I nästan två år gjorde det så jävla ont att jag inte visste vad jag skulle göra. Men den smärtan beror nog på att benet växte ihop fel. Det kan jag visa kort på senare, ser lite lustigt ut faktiskt. Man flyttade också runt lite muskler i smalbenet och gjorde småsaker rent allmänt i benet. Men själva grejen var ju att byta skelettet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0