Q62 och blodvärden

Jag är fortfarande kvar på Q62 och står på lika mycket antibiotika. En av antibiotikat får jag sjukt ont i magen av. Det blir värre varje gång jag får den. Nu kan jag knappt äta för att det gör så ont tarmarna. Det känns som sist jag var sjuk och fick blåsor hela vägen från läpparna till tarmarna. Det var en av biverkningarna på den cytostatikan jag fick då. Men just nu har jag ett större problem. Mina blodvärden är galet låga allihopa. Hemoglobinet, röda bldokropparna, är på 74. Normalt ska det vara mellan 110-160. Vid 80 brukar man antingen redan ha fått blod för att man mår så dåligt pga blodvärdet eller så får man blod då. Sjukhuset har en gräns vid 80 då man måste ge blod annars. Igår hade jag 76 och slapp precis. Troligtvis för att tårarna bara började rinna och jag kunde inte få dom att sluta när läkaren började prata om blod. Jag mår verkligen jättedåligt av att få blod. Jag svullnar upp och blir jättestor, det kliar som tusan och jag får utslag. Som tur är har sluppit blod under hela den här sjukdomsperioden. Men om mina blodvärden redan går såhär lågt efter kur och jag har två kurer kvar så kommer jag nog tyvärr få blod senare ändå. Jag är otroligt trött och det känns som om jag ska svimma bara jag går till toan men jag vill verkligen inte ha blod. Fast om hemoglobinet inte gått upp tills imorn får jag nog förbereda mig på blod ändå.. Kanske borde be dom ta ett nytt blodprov ikväll så det inte hinner bli jättelågt under natten. Så får det nog bli.
Sedan har vi CRP värdet också. Det visar hur stor infektionen/viruset är. Det ska ligga på under tre. Jag har nu 219. Så det är ett relativt allvarligt virus då det fortsatt att gå upp även fast jag står på så mycket antibiotika. Igår var CRP 137. Så det är en väldigt stor ökning på ett dygn.
Ett annat blodvärde som är otroligt lågt är leukocyterna. De "samlade vita". Alltså de vitablodkropparna. Leukocyterna ska ligga mellan 5 och 13. För att jag skulle få opereras sist så var jag tvugnen att ha minst fyra-fem. Det var därför jag blev hemskickad första gången lungop skulle blivit av. Men nu ligger mina vita på under 0.1. Alltså knappt mätbara.
Ännu ett jättelågt blodvärde är trombocyterna. Eller som man också säger, blodplättarna, det man behöver som gör att blodet kan levra sig. Trombocyterna ska ligga mellan 150-400. Jag har nu 36. Stooor varning på det va. Det innebär att jag numera får blåmärken av att inte göra någonting. Jag har ett litet men riktigt djupt blåmärke fram på axeln från ingenting. Vad jag kommer ihåg från förut så brukar man få trombocyter vid 50, undra varför jag inte fått det än.. Sedan så fanns det fem blodvärden som inte ens gick att mäta upp alls. Dvs, mindre än 0.1. Och självklart är neutrofila en av dem. Neutrofila är också en sorts vita. Mina blodvärden är läskigt låga hela bunten och det är inte så konstigt att jag mår illa eller håller på att svimma bara jag tar några steg. Såhär låga har inte mina värden varit sedan sist jag var sjuk. Och det skrämmer mig ordentligt att det är två kurer kvar och kroppen orkar mindre efter varje kur och värderna blir också lägre och lägre efter varje kur och kroppen får svårare att återhämta sig och det tar längre tid. Så, vad har jag att vänta om några veckor...?

Kommentarer
Postat av: Sussi

Jattebra forklarat,tack for all info,du ar the bestis!!!!

2010-03-19 @ 14:56:49
Postat av: Martina Björnson

Önskar jag kunde byta plats med dig för några dagar...eller helt och hållet. Du är en krigare och en ängel...jag fattar inte att du orkar. Så himla bra Pillan!

2010-03-26 @ 15:01:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0