mer om osteosarkom

Fråga:
det var jag som fråga vilken grundsjukdom du hade igår och nu blev jag lite nyfiken, hur vanligt är det att osteosarkom sprider sig till lungerna?
Min kompis har osteosarkom men jag vågar inte fråga henne
Svar:
Jag vet inte exakt, men det händer. Jag vill inte säga att det händer ofta, men när behandlingen på osteosarkom är klar så går man på återbesök hos läkaren med jämna mellanrum och röntgar både ursrungsstället där tumören satt och just lungorna för att det är just till lungorna som osteosarkom oftast sprider sig till om det nu skulle hända. Eftersom det är rutin att röntga lungorna på alla osteosarkom patienter så finns det alltid en risk. Det kan ibland redan ha spridit sig innan man upptäckt ursrungsstället för tumören. Och sedan kan det vara som för mig, att det finns någonstans i kroppen efter behandlingen är avslutad men att det inte syns på röntgen. Sedan beror det ju också på vilket resultat cytostatikabehandlingen hade från början. Om det inte var så mycket cancerceller som dött (vilket man ser när man opererat bort tumören) så är det större risk att det hunnit sprida sig än om alla cancerceller dött. Nu vet jag ju inte hur långt din kompis kommit i behandlingen och allt är väldigt indviduellt. Men tyvärr finns det en orsak till varför man oftast aldrig blir friskförklarad från barncancer, det kan ligga cancerceller vilandes i kroppen i flera år. Hoppas att du fick svar på din fråga och att det går bra för din kompis. Om du undrar nåt mer eller inte tycker att du fick svar på din fråga så kommentera gärna igen så kan jag fråga mina läkare mer utförligt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är en STOR hjältinna.....

krAMIs

2010-03-05 @ 15:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0