barn&cancer

Naej! Nu är jag fan sur igen! Läste precis i en tidning från barncancerfonden som heter "Barn &Cancer". Den är ibland ganska intressant och man får läsa olika barns historier och lite annan fakta och sådant. Nu stog det lite om vårdbidrag och sånt för vård av svårt sjukt barn och vilka sjuka historier!! Det var små utdrag av vad vissa föräldrar fått höra av försäkringskassan. Någon hade fått svaret att en nio åring skulle klara sig själv under cytostatika behandlingar. En nioåring!! Helt galet ju! Jag är nu arton och skulle inte klara mig själv här. Nu hoppas jag verkligen att det är något mer till just den historien. Men sköterskorna här blir ju nervösa om jag är ensam här på kvällen. Då tror dom att jag ska sova här själv, vilket jag inte ska. Men på vuxen fick jag ju vara själv? Undra vad dom skulle tycka om det om dom visste. Här blir dom nervösa om jag är själv i några timmar, något är fel då om en nioåring skulle klara sig själv. Samma sak stog det om en trettonåring. Hemskt.
Dessutom stog det om internationella barncancerdagen som tydligen var den femtonde februari. Då ställde man upp 300 blåa stolar som skulle representera varje barncancerfall i Sverige förra året. Shit, där hade jag stol. Som ni kanske sett på reklam så säger man tre av fyra överlever, därför satte man ett ljus på var fjärde stol som skulle representera de barnen som gått bort. Väldigt fin idé enligt mig. Det blir så tydligt när man ser det på det sättet. Med alla stolar rakt framför en.
Det står väldigt mycket på http://barncancerfonden.se/ om de flesta barncancersjukdommar och olika behandlingar. Det finns också privata insamlingar och annat bra att läsa. Repotage från tidingen jag berättade om också. Sidan är helt klart värd att spana in!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0