behandling

Nu är två cytostatikakurer avklarade. Dom gick relativt bra förutom att jag blev allergisk mot den ena, dvs blir röd och svullen ansiktet. Plus att jag ser väldigt dåligt under och ett tag efter kuren. Men illamående och alla "speciella" biverkningar jag fick sist har hållit sig borta.
Även det som egentligen är själva behandlingen, operationen, är genomförd också med relativt bra resultat. Dom tog bort metastasen och tre mm runt alltså 3 mm av lungan på alla sidor utom en, där lungväggen var. Så dom tror att allt blev borttaget och kirurgen kände inget annat i lungan. Vilket såklart är bra. Enligt behandlingsschemat måste man operera andra lungan också. Bara för att känna efter om det kan finnas något som inte syns på röntgen. Det skulle isf ske någon gång under våren eller sommaren. Det känns ganska värdelöst men ändå på något sätt otroligt värt. Fast i "cancerlungan" hade jag faktiskt ont just där tumören satt, jag känner ingenting i höger så det känns lite lugnande. Kvar är också tre cytostatikakurer till. Det däremot känns väldigt värdelöst då dom två föregående kurerna knappt hade någon effekt. Det var inte mycket av cancercellerna i tumören som var döda.. I benet var alla döda och trots det levde en liten cell på något annat ställe. Det gör att det känns ganska jobbigt att veta att det nu kan finnas massor med levande cancerceller kvar i kroppen, någonstans.
Förut har jag aldrig varit nervös inför återbesök (innan jag fick tillbaka cancern alltså) men nu kommer jag nog vara otroligt nervös inför varje återbesök. Usch, jag vill inte ens tänka på återbesök. När dom tre sista kurerna är klara så kommer jag troligtvis få något som heter interferon, en spruta man tar själv subkutant. På samma sätt som insulin. Fast nu har interferon och insulin inte något alls med varandra att göra. Jag skulle fått interferon sist också, men det gick inte för mina njurar var i för dåligt skick från cytostatikan jag fått innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0